Până acum 10 ani nimeni nu-şi punea problema că o maşină cu motor diesel, pe motorină, e mai practică şi mai economică, în special pentru că motoarele au, cel puţin teoretic, o durată de viaţă mai mare dar şi pentru că motorina e îndeobşte mai ieftină decât benzina. Însă propria experienţă mi-a dovedit că mă înşel deja iar viitorul nu sună deloc bine pentru maşinile diesel pentru care v-om plăti din ce mai mult.
Am fost foarte încântat când mi-am cumpărat un VW Polo pe motorină până în ziua în care motorul a început să scoată un zgomot cam ciudat. Recunosc că nu am experienţă în partea mecanică a unui autoturism dar chiar şi aşa, sunetul sec pe care îl făceau din când în când pistoanele şi lipsa de forţă a tracţiunii în unele momente aveau să-mi dea de gândit.
Nu am apucat să trec pe la atelierul în care-mi făcusem programarea că după câteva zile maşina a început să scoată un fum înecăcios, de parcă motorina ar fi fost arsă prost sau incomplet. Ajungea să vezi culoarea fumului de eşapament pentru a realiza că e o problemă serioasă. Au urmat beculeţele din bord să se aprindă ca instalaţia de pom de Crăciun şi până să verific codurile de eroare auto motorul a refuzat să mai funcţioneze. Aşa am descoperit miraculosul filtru de particule, un dispozitiv făcut pentru a reduce poluarea, care ar trebui să se “regenereze”, mai pe româneşte să se ardă şi o dată cu el impurităţile acumulate. Problema e că o maşină folosită pe distanţe scurte, poate întâmpina mari probleme dacă în momentul în care filtrul ar trebuie să se regenereze, prin creşterea temperaturii, îi oprim motorul pentru că am ajuns la destinaţie.
Iar o dată cu descoperirea filtrului de particule am aflat de ce nu mai merită să ai o maşină diesel.
Pentru că trebuie folosită corespunzător
Aşa cum spuneam mai sus, problemele mele cu filtrul de particule, au fost generate de proasta utilizare a motorului, mai exact pentru că o foloseam pe distanţe scurte, în oraş, fără ca motorul să aibă timp să se încălzească corespunzător. Astfel, dacă nu îl utilizezi pe distanţe mai mari, unde să merite diferenţa de preţ dintre motorină şi benzină, îi faci un deserviciu motorului şi implicit ţie, deoarece îl vei avaria şi te va costa mai mult.
Pentru că e poluantă
Românii, şi nu doar ei, au descoperit magia – ilegală, desigur – a eliminării filtrului de particule. Dar existenţa lui are o logică. Pentru că motorul diesel e poluant şi, dovedit ştiinţific, dăunător sănătăţii. Mi-a fost suficient să simt mirosul fumului într-o parcare subterană pentru a confirma ceea ce medicina ştie deja: noxele emise de motorul diesel sunt cancerigene. Aşa că dacă ţinem nu doar la mediu ci şi la noi şi la familia noastră. ar trebui să renunţăm la motoarele diesel.
Pentru că e mai scumpă şi îşi pierde valoarea
Vechiul argument al economiei cu maşinile disel nu mai e valid în zilele noastre. Dimpotrivă. Multe state au crescut preţurile accizelor la vânzarea de motorină astfel încât să le facă impopulare.
Din păcate, nu toţi ne permitem maşini hibrid sau electrice, dar e clar că tendinţa e de a renunţa în următoarele decenii la maşinile care folosesc combustibili fosili, iar primele vizate sunt maşinile pe motorină, cărora statele europene le vor mări impozitele. Astfel, dacă îţi cumperi astăzi o maşină cu motor diesel, cu siguranţă că în anii viitori o vei vinde la un preţ mult mai mic. Aşa cum am păţit-o şi eu.