La fel ca şi la sănătatea umană, “sănătatea” maşinilor e mai ieftină atunci când e întreţinută din timp. Operaţiuni simple, periodice dar constante, ne pot feri de neplăceri şi costuri inutile pe viitor.
De ce trebuie să verificăm
Dincolo de verificarea tehnică periodică obligatorie prin lege, care urmăreşte dacă autoturismul nostru îndeplineşte cerinţele minime pentru securitatea rutieră, întreţinerea unei maşini, pentru a-i prelungi viaţa şi durata de funcţionare rămâne în sarcina proprietarului ei, care, fie o supune unor teste şi verificări periodice într-un atelier, fie supraveghează el, în măsura în care are cunoştinţele necesare, gradul de funcţionalitate a fiecărei părţi.
Verificarea constantă şi reparea din timp a eventualelor probleme descoperite ne va scuti pe viitor de investiţia în reparaţii complexe şi costititoare.
Când trebuie să verificăm
Pentru a putea verifica periodic eventualele semne de oboseală sau “boală” ale maşinii, primul lucru pe care trebuie să-l facem este să avem un calendar în care să facem acest lucru.
Pentru a simplifica această rutină, cel mai la îndemână este să ne fixăm să facem această verificare de minim două ori pe an, la începutul şi la finalul sezonului rece, când automobilul suferă cele mai mari transformări. Şi, ca să ne stabilim un moment optim, îl putem alege să fie concomitent cu schimbarea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă şi invers.
Ce trebuie să verificăm
Pentru a verifica un autoturism în totalitatea sa cel mai uşor este să împărţim maşina pe specialităţi, aşa cum se întîmplă într-un atelier auto: mecanică, tinichigerie şi electronică, pentru ca în eventualitatea descoperirii unei probleme să ştim cui să ne adresăm.
Mecanică
Partea de mecanică în ansamblul ei acoperă tot ceea ce ţine de motor, cutie de viteze, ambreiaj, transmisie, direcţie, sistem de frânare, sistem de răcire.
Obligatoriu pentru orice autoturism rămâne schimbarea la timp a uleiului şi a filtrelor adiacente (de ulei şi aer), operaţiune care asigură buna funcţionare a motorului. Verificarea periodică a nivelului de lichid de frână, e un alt aspect care trebuie ţinut sub o constantă observaţie.
Tinichigerie
Tinichigeria vizează tot ce ţine de caroserie (inclusiv pragurile şi portbagajul), scaune, sisteme de închidere, măşti şi bare de protecţie.
Verificare eventualelor urme de rugină, în special sub praguri, la potenţialelor lovituri, din caroserie şi scuturilor de protecţie de sub maşină. Orice mică pată de rugină de acum va reprezenta o problemă mult mai mare pe viitor. Nu o amâna niciodată prea mult, în special la intrarea în iarnă când umezeala şi interperiile o vor agrava.
Electronică
Verificarea consumabilelor, cum e viaţa bateriei, care poate pierde lichid sau să fie descărcată sau a bujiilor. Verificarea electromotorului şi regulatorul de tensiune dar şi a celorlalte motoare adiacente: sistemul de închidere a geamurilor, motorul ştergătorelor, compresorul sistemului de ventilaţie din habitaclu.
Verificarea tuturor farurilor, stopurilor şi becurilor ar trebuie să reprezintă o sarcină constantă.
Mixte
În zona mixtă intre dispozitive în care specialităţile se intersectează. Barele de protecţie fac parte din tinichigerie dar totodată şi din electronică datorită senzorilor şi becurilor din ele. Întreţinerea ştergătoarelor auto e totodată o sarcină mecanică dar şi electronică, în partea de motor care le acţionează.
Ce măsuri luăm
În cazul în care descoperim problema sau neconcordanţe în funcţionarea autoturismului, ideal e să le reparăm, cât mai repede, pe cât posibil cu piese de schimb originale şi de către personal autorizat. Pentru că oricât ne mult ne va costa astăzi, o problemă ignorată azi, ne va costa de câteva ori mai mult peste câteva luni. Mai mult decât atât, schimbările în ateliere auto autorizate ne oferă garanţie atât pentru lucrarea în sine cât şi pentru piesele de schimb.