Dacă te-ai lansat în lumea întreprinzătorilor și ți-ai deschis o afacere, sigur ești neliniștit de schimbările majore prin care trece lumea în prezent, de la recenta pandemie la proximitatea conflictului armat din țara vecină, Ucraina. Există mulți factori care pot da peste cap planurile de afaceri a unui întreprinzător:
- Fluctuațiile de preț și a schimbului valutar
- inflația
- schimbarea constantă a legislației
- crize de aprovizionare
- greve
- conflicte între producători și furnizori
- imposibilitatea de a accesa linii de credit
Iar orice sincopă poate avea și consecințe directe pentru reputația firmei mai ales dacă nu este comunicată către consumator într-un mod în care acesta să înțeleagă.
Cum ne puteam adapta, așadar, schimbărilor din jur care ne pot afecta afacerea?
Informează-te
În primul rând este foarte importantă informarea. Un întreprinzător trebuie să fie tot timpul bine informat, din surse sigure, despre eventualele modificări legislative care se apropie, despre posibilele probleme cu aprovizionarea, despre schimbarea prețurilor la materia primă etc. Informează-te atât tu cât și cei care lucrează pentru și cu tine: contabilul, avocatul, responsabilii de departamente. Fii cu ochii pe piața imobiliară din orașul tău care este un indicator destul de fiabil când vine vorba de schimbări. Caută în mod regulat spații de închiriat Iași, de exemplu, și vezi cum evoluează prețul pe metru pătrat dar și dacă crește numărul spațiilor sau descrește. Creșterea numărului de spații poate fi un indicator că afacerile se închid sau se mută în altă parte cu o mai mare frecvență ceea ce denotă a volatilitate a pieței.
Calculează
Indentifică în mod regulat care sunt cele mai mari cheltuieli pe care le are firma ta și calculează ce se poate optimiza. Energia, de exemplu, este unul din factorii care ne influențează mult costurile iar în ultimul timp prețul crește din ce în ce mai mult. Poți verifica dacă te califici pentru subvenția ce se oferă la trecerea pe energii renovabile ceea ce îți va reduce mult acest cost lunar. Materiile prime constituie un alt punct important în tabelul de cheltuieli. Caută alternative atunci când prețurile cresc prea mult sau furnizorii nu îți pot garanta stocul de care ai nevoie. Sau, dacă acest lucru nu este posibil, calculează cum poți mări prețurile așa fel încât clientul să nu fie cel care suferă cel mai mult. Iată un exemplu de cum o brutărie artizanală se adaptează la creșterea prețului la făină și ulei: au mărit prețurile de vânzare la produsele de patiserie și la pâinile speciale, dar nu au mărit prețurile la produsele de bază ca franzela sau pâinea integrală. Consumatorii au reacționat foarte bine la această strategie pentru că au înțeles că și proprietarii brutăriei fac un efort pentru a-și păstra clienții fideli.
Folosește Social Media
Nu doar ca să îți promovezi afacerea, dar ca să iei pulsul clienților și să identifici rapid nevoile lor dar și posibilele schimbări de comportament. Folosește dialogul pe care Social Media ți-l poate oferi ca să știi ce se așteaptă consumatorul, ce își dorește și cum ai putea să îi oferi acest lucru. Adaptabilitatea unei afaceri este esențială atunci când există mari schimbări pe piață și în această epocă de nesiguranță.